Rodokmeny

Úvodem

Obvykle po nás lidé chtějí „rodokmen“, i když vlastně chtějí různé věci. Správně rodokmen sleduje do historie jen otcovskou linii, vývod sleduje do historie otcovské i mateřské linie, rozrod sleduje od určité osoby směrem k dnešku její děti, vnuky atd. Pro jednoduchost používáme na těchto stránkách pojem rodokmen pro všechny typy grafů.

Pro koho je služba vhodná

Pro všechny, které láká dobrodružství poznání. Pro všechny, kteří chtějí vědět odkud přišli a zamyslet se nad tím, kam směřují. Pro ty, kdo chtějí dát členům rodiny krásný dárek.

Průběh spolupráce

  • Úvodní konzultace. Při úvodní osobní konzultaci s Vámi posoudíme Vaše zadání (podle bodu 2 tohoto textu) a prohlédneme si Vaše podklady (podle bodu 4 – samozřejmě ty, které budete mít doma k dispozici. Jak získat další dokumenty Vám poradíme, případně s Vámi navštívíme matriku.
  • Dohoda o rozsahu služeb a finančním limitu. Můžeme uzavřít smlouvu nebo jednodušší dohodu, chceme každopádně docílit oboustranné důvěry.
  • Komunikace v průběhu prací. Za přednost našich služeb považujeme průběžné informování klienta s tím, že může rozhodovat o rodových větvích, které ho zajímají více nebo kterými se zabývat nechce, případně se vzájemně inspirujeme ke hledání dalších archívních zdrojů. Cílem je nikoli předložit hotové dílo na klíč, ale společně hledat to zajímavé a podnětné, co rodová historie dává.
  • Předání výsledků práce. Výsledky předáme v elektronické podobě, abyste s nimi mohli dále pracovat. Výstupy předáme ve standardních softwarových formátech.

Výstupy

  • Tištěný graf (grafy) zachycující rodový „strom“.
  • Graf zachycený v personálním počítači, který je možné doplňovat o nejrůznější informace včetně fotografií, vzpomínek členů rodiny atd.
  • Webové stránky s rodinným grafem, které je možné přes internet prohlížet na počítači, tabletu nebo „chytrém“ mobilu.

Co od Vás budeme potřebovat?

Abychom mohli zahájit práci, budeme od Vás potřebovat doklady, kterými překleneme období, ve kterém nejsme schopni pracovat s archívními matrikami. To znamená minimálně 100 let od narození předků z různých rodových větví, v praxi ale spíše 110 až 130 let. Co se nám může hodit?

  • Křestní a rodné listy Vás, Vašich rodičů a prarodičů.
  • Oddací a úmrtní listy, svatební oznámení, parte, fotografie hrobů s údaji o narození a úmrtí.
  • Další listy – výuční, tovaryšské, dále školní vysvědčení, doklady o nákupu nemovitostí atd.
  • Rodinné zápisky – řada rodin má alespoň kusé informace o svých předcích.

Pro objasnění si uvedeme pár pojmů k matrikám. Ujasněme si, že slovo matrika má dva významy:

  • Matrika jako úřad – resp. jako součást krajského, městského, městysového nebo obecního úřadu. Je velmi pravděpodobné, že budete muset jednu nebo více matrik navštívit.
  • Matrika jako kniha, do které se zapisují narození, sňatky a úmrtí.

Věnujme se nyní matrikám – knihám. Můžeme je rozdělit na matriky živé a archivované.

  • Matriky živé – jsou uloženy na úřadech po dobu 100 let od posledního zápisu u knih narozených a 75 let od posledního zápisu u knih oddaných a zemřelých. Matrikářky Vám udělají fotokopii matričního zápisu Vašeho předka, ale jen u Vašeho rodiče, prarodiče nebo praprarodiče, přičemž se musíte prokázat osobním dokladem (obvykle občanským průkazem) a případně i rodným listem (listy).
  • Matriky archivované – jsou uloženy v oblastních archívech a z většiny farních úřadů jsou už dnes vystavené na internetu. Ovšem jen ty, které splňují podmínku 100 a 75 let od posledního zápisu. Pro informace z části matrik je stále nutné navštívit badatelny oblastních archívů a respektovat jejich badatelské řády.